Doprava ZDARMA do GLS Parcelshopů

Informace

Vážení zákazníci, připravili jsme pro Vás stručný přehled často kladených dotazů a jejich odpovědí. Přidáváme také několik užitečných informací, rad a dále zajímavostí nejen z historie baterií. Další dotazy posílejte na elektronickou adresu info@battery.cz , bude-li Váš příspěvek hodnotný, rádi jej i s odpovědí uveřejníme. Předem děkujeme a přejeme hodně zdaru a energie.

Co je to akumulátor (baterie)?
 
Nejjednodušší definice: AKUMULÁTOR je elektrochemický zdroj elektrické energie. Pro upřesnění je nutné dodat, že se jedná o zdroj stejnosměrného elektrického proudu. Základní vlastnost akumulátoru, či schopnost chceme-li, je akumulace elektrické energie (kumulovat čili hromadit, odtud název akumulátor). Za akumulátor můžeme považovat každý sekundární galvanický článek (dle italského přírodovědce Luigiho Galvaniho, který jako první pozoroval vliv malého elektrického výboje, při pitvě žáby, přičemž elektrody tvořili kovový nástroj a kovový podklad). Každý akumulátor, aby fungoval, musí sestávat minimálně z jednoho článku, jmenovité napětí nejznámějšího olověného jsou 2V. Článek, aby fungoval, musí sestávat minimálně ze 3 reaktantů. Prvním reaktantem je záporná elektroda (katoda), druhý reaktant vytváří prostředí, u olověných akumulátorů hovoříme o elektrolytu (roztok kyseliny sírové a vody) a třetím reaktantem je kladná elektroda (anoda). Při uzavření elektrického obvodu, začne v článku docházet k chemické reakci. K vybíjení nebo k nabíjení. Při vybíjení prochází elektrický proud od záporné elektrody ke kladné, přičemž dochází k přeměně chemické energie na elektrickou, tento jev trvá do doby dokud nejsou aktivní hmoty reaktantů spotřebovány, lépe řečeno dočasně přeměněny. Akumulátor se od běžných primárních článků (tužkové „baterie“, apod.) liší tím, že aktivní hmoty reaktantů lze během životnosti akumulátorů opět obnovit (přeměnit) pomocí nabíjení. Proud elektronů přinutíme k opačnému průchodu, od kladné elektrody k záporné.

Co je to baterie?

Bezesporu nejrozšířenější a nejpoužívanější termín pro chemický zdroj elektrické energie, bývá často, avšak nesprávně, používán v souvislosti s obyčejnými tzv. primárními články (např. AA tužkové „baterie“, apod.) Výrazem BATERIE lze totiž správně označit pouze elektrochemický zdroj, sestavený z více článků. V praxi to znamená, že např. autobaterie, určená ke startování motorů, je nazvána správně, protože se skládá zpravidla ze 6 článků, a její jmenovité napětí je tedy 12V (6 x 2V). Naproti tomu tužkový článek, se rozhodně baterií nazývat nedá, protože žádnou baterii článků neutváří. Dva a více kusů tužkových článků již baterií nazvat lze. Baterie je tedy výraz, jenž lze použít pro pojmenování různých druhů článků, primární (nelze opět nabíjet) či sekundární (akumulátory), avšak vždy musí tyto články tvořit skupinu nejméně dvou, ale obvykle více kusů.
Co je to bezúdržbový akumulátor a jak se liší od údržbového?

Pojmem bezúdržbové provedení startovací baterie dnes rozumíme takový produkt, jenž nezbytně nevyžaduje standardní a pravidelnou péči spotřebitelem (uživatelem – motoristou). Díky moderním technologiím a inovativním prvkům, použitých při výrobě tzv. bezúdržbového akumulátoru, má baterie delší životnost, menší samovybíjení a uživatelé již nemusí kontrolovat stav hladiny elektrolytu, a pravidelně doplňovat destilovanou vodu tak, jak je tomu u údržbových typů. Úbytku vody z elektrolytu při provozu akumulátoru je účinně bráněno použitím některých speciálních přísad při výrobě olověných elektrod. Nejznámější přísady jsou vápník (kalcium), stříbro, ale také malé množství hliníku či hořčíku. Poměr těchto přísad k olovu je obvykle přísně chráněné výrobní tajemství. Vzhledem k minimalizaci úbytku vody (tento jev se odborně nazývá elektrolýza) není třeba tuto doplňovat a proto jsou autobaterie téměř vždy uzavřené, tedy nedisponují zátkami pro doplňování destilované vody. Bezúdržbové akumulátory nejsou vhodné pro starší typy vozidel. Ne snad, že by v těchto tzv. starších vozidlech nefungovaly, ale spíše proto, že starší automobily mají z výše uvedených důvodů nastavené nižší napětí svých dobíjecích soustav (alternátorů/regulátorů napětí) a nové, tedy bezúdržbové, tzv. kalciové akumulátory vyžadují vyšší nabíjecí napětí, alespoň 14.2 V nebo více. Samozřejmě ale vždy také záleží na způsobu používání motorového vozidla. I nízkým napětím lze bezúdržbový akumulátor spolehlivě dobít, jeli dopravní prostředek používán např. k dálkovým jízdám bez častého startování motoru. Hranice termínu „starší vozidla“ se pohybuje v rozmezí poloviny devadesátých let minulého stolení (řekněme starší vozy než je rok 1995 – neplatí vždy stoprocentně).
 
 
Vyžaduje bezúdržbový olověný akumulátor alespoň minimální údržbu?

Teoreticky ano. Především v zimních období je třeba dbát zvýšené pozornosti. Je důležité znát alespoň základní vlastnosti a principy fungování startovací autobaterie v různém prostředí a podle toho se přizpůsobit. Mezi nejnepříznivější vlivy pro olověný akumulátor patří působení nízké teploty. Čím nižší teplota, tím více se snižuje kapacita baterie. Pozor, nelze však míchat dohromady oslabení a poškození. Samotná nízká teplota autobaterie nijak neohrožuje! Při tzv. studených startech (při –18°C) enormně klesá schopnost akumulátoru tvořit proud. Tedy konvertovat uloženou chemickou energii na elektrickou. Hlavním důvodem je viskozita elektrolytu a pohyb iontů v tomto prostředí. Naopak při vyšších teplotách se ionty mohou v elektrolytu pohybovat rychleji a tudíž také rychleji reagují s elektrodami, poskytuje také akumulátor vyšší proudy. Samozřejmě chemická reakce funguje stejně při vybíjení i nabíjení. Proto také nabíjení trvá pomaleji. Proto doba, kterou potřebuje akumulátor pro dobití po nastartování motoru v zimě (obecně při nízkých teplotách) je výrazně delší! Pokud této skutečnosti nepřizpůsobí motorista provoz vozidla, dochází k poškozování vnitřních konstrukčních prvků (elektrod) tzv. sulfatací, až jednoho dne dojde k úplné nefunkčnosti (obvykle dojde ke zkratu článku). V zimně je tedy vždy třeba udržovat akumulátor dostatečně nabitý. Prodloužení doby kdy je nastartovaný motor automobilu nebo dodatečným dobíjením pomocí nabíječky, atd. Při těchto zmíněných i dalších obecných negativech mohou také nastat individuální situace, jako je např. časté startování při popojíždění na tratích krátké vzdálenosti, kde vždy dojde k nadměrné zátěži baterie a velmi krátkému času dobíjení, navíc se při každém uvedení vozidla do provozu spouští hned několik spotřebičů (světla, ventilátory, vyhřívání, apod.) a nebo naopak dlouhodobé odstavení vozidla v zimním období až na několik dnů či dokonce týdnů, které může způsobit úplnou ztrátu kapacity, podobně jako při zapomenutých zapnutých světlech.
Chcete-li tedy, aby Vám akumulátor vydržel co nejdéle, není od věci jej v zimním období častěji dobíjet i preventivně. V případě dlouhodobé odstávky vozu (několik týdnů a více) je dobré baterii vyjmout, plně dobít a uskladnit (suché místo s teplotou okolo 5 až 15°C). Plně nabitá baterie vydrží i extrémně nízké teploty, až –50°C. Naproti tomu zcela vybitá baterie zamrzá již při několika stupních pod bodem mrazu. U bezúdržbových baterií neuškodí, nabijete-li ji před zimním obdobím. V neposlední řadě je dobré dbát o kvalitní připojení baterie do elektroinstalace. Tedy pevně utažené, čisté a zakonzervované svorky (konzervujeme vazelínou nebo olejem).
 
 
Jak správně pečovat o údržbový olověný (kyselinový) akumulátor a co je to elektrolyt?

Minimální péči o bezúdržbový akumulátor jsme si popsali již v předchozím odstavci. O tzv. údržbový typ je třeba pečovat stejně a ještě o něco více, i častěji. Jak napovídá obsah předešlé kapitoly, hlavním smyslem údržby u tohoto typu autobaterie je doplňování ubývající vody z elektrolytu. Tomu předchází kontrola stavu hladiny. Elektrolyt je jednoduchý chemický roztok kyseliny sírové a vody. Chemicky vyjádřeno H2SO4, podle normy ČSN 651230. Stav hladiny se doporučuje kontrolovat s ohledem na četnost používání vozidla. Při častém a pravidelném používání vozu, kontrolujte alespoň jednou za 3 měsíce. V ostatních případech alespoň v intervalu 6 – 12 měsíců. V případě poklesu hladiny pod dolní rysku (u údržbových typů obvykle na vnější přední straně plastové schránky) je nutné dolít akumulátor destilovanou vodou do výše horní rysky. Nikdy neprovádějte tento typ údržby za provozu, tedy při procesu vybíjení či nabíjení akumulátoru!
Pozor! Při péči o akumulátor (dolévání H2O, nabíjení atp.) dbejte zvýšené opatrnosti, nad odzátkovanou baterii se nenaklánějte, kontrolu stavu provádějte z čelní (boční) strany pohledem na rysky, případně dřevěnou špejlí, pokud není schránka baterie dostatečně průhledná, nikdy však žádným kovovým předmětem. Hladina roztoku by měla být alespoň  10 – 15 mm nad deskami článků. Vždy dodržujte bezpečností předpisy. Používejte ochranné pomůcky! Za výjimečných okolností může dojít k úniku výparů plynů či výstřiku roztoku. V případě kontaktu s pokožkou opláchněte zasažené místo vodou a neutralizujte mýdlem či sodou. Při vdechnutí plynů vyhledejte prostředí s čerstvým vzduchem, případně vyhledejte lékařskou pomoc.
Dobíjení. Chcete-li aby Vám údržbový akumulátor sloužil co nejdéle, doporučujeme dobíjet jej vhodnou nabíječkou alespoň v intervalu jedenkrát za půl roku. Obecně platí, že akumulátor, který bývá při provozu opakovaně ponechán nedostatečně dobitý, ztrácí kapacitu, elektrody zůstávají pokryté síranem olovnatým = sulfatace, a po čase může dojít k poruše článku. Je zřejmé, že příčina tohoto stavu není způsobena kvalitou výrobku, ale způsobem provozu akumulátoru. Akumulátor takto poškozený nelze úspěšně vyreklamovat ani v záruční lhůtě. Pokud si motorista problém takového používání neuvědomuje, bývá pak nemile překvapen technikem, který vadu akumulátoru posuzuje. Zjištění, že má akumulátor výrobní vadu nebo že byl poškozen používáním, není příliš náročné.
V případě, že je automobil nebo motocykl delší dobu mimo provoz, je nutné údržbový akumulátor pravidelně dobíjet, o to častěji, je-li akumulátor stále připojen k elektrické soustavě dopravního prostředku. Perioda dobíjení je závislá na míře vybití akumulátoru. Konkrétní případy se výrazně liší. Vybíjení a samovybíjení ovlivňuje aktuální kondice akumulátoru, počet fungujících spotřebičů v odstaveném voze, okolní teplota, atd.  Při dobíjení údržbové autobaterie je nutné vždy povolit zátky všech článků baterie (odšroubovat a nechat volně ložené v otvoru článku). V různých fázích nabíjení dochází k různé intenzitě procesu plynování. V nejhorším případě mohou utěsněné zátky článků způsobit i explozi. Dochází-li při nabíjení k ohřevu, dbejte na to, aby teplota elektrolytu nepřesáhla 40°C. Při dosažení vyšší teploty ponechte akumulátor v klidu než vychladne a po té pokračuje v nabíjení. Ideální provozní teplota je 20 – 25°C, ale nižní teplota není na škodu. Vybitý akumulátor nabíjejte proudem přibližně 1/10 jeho nominální kapacity. Např. zcela vybitou baterii s kapacitou 50Ah nabíjejte proudem 5A po dobu 10 hodin (doba nabíjení se může lišit v závislosti na aktuálním stavu baterie – stáří, doba uskladnění, vlhkosti, teplotě prostředí).
Baterie je považována za plně nabitou v okamžiku dosažení znaků plného nabití. Tím nejvýraznějším znakem bývá intenzivní plynování všech článků. Hustota elektrolytu se ustálí na hodnotě přibližně 1,28 g/cm3. Pokud možno, nikdy nevybíjejte žádný olověný akumulátor až do hloubky 100%. Čím méně bývá olověný akumulátor vybitý, tím delší bude mít životnost. Jakkoliv vybitou baterii je vždy nutné dobít v co nejkratším čase, jinak vzniká riziko ztráty kapacity vlivem sulfatace. U baterií, u kterých došlo nesprávnou údržbou či nabíjením, k poklesu hladiny elektrolytu pod horní hranu elektrod (nacházejí se ještě o několik mm níže než separátory), dochází k poškozování proudotvorných aktivních hmot. Obnovení kapacity je závislé na intenzitě poškození článků, době po kterou byly elektrody vystaveny okolnímu vzduchu a ploše, která nebyla pod hladinou elektrolytu.
 
Jak správně nainstalovat a zapojit akumulátor (autobaterie nebo motobaterie) do dopravního prostředku (automobilu, motocyklu)

Nový akumulátor (autobaterie) bývá zpravidla nalitý i nabitý. Není však jisté, že byl bezprostředně po expedici z výroby doručen přímo k distributorovi, potažmo ke spotřebiteli. V okamžiku montáže do vozidla se proto vždy doporučuje změřit napětí na konektorech baterie. Naměřená hodnota by neměla být nižší než 12.4V (u klasických 12V auto a motobaterií), nebo 6.2V (u 6V typů). V opačném případě je třeba akumulátor před montáží dobít. Bezvadná, plně nabitá, olověná kyselinová autobaterie či motobaterie (údržbový typ), má klidové svorkové napětí přibližně 12.65V. Bezúdržbový typ má až 12.80V. Optimální napětí regulátoru alternátoru motorového vozidla se pohybuje v rozmezí  13.8 až 14V v případě provozu údržbových akumulátorů. A v rozemzí 14.2 až 14.8V v případě bezúdržbových autobaterií a motobaterií, tzv. vápníkových typů.
Konektory na baterii a svorky na kabelech propojte dle správné polarity (+ na +, – na -), nejprve připojte kabel ke kontaktu s kladným pólem (bývá zpravidla červený a označen znaménkem plus). Po té následuje záporný pól, zpravidla černý kabel. Při odpojování baterie postup otočte, nejprve vždy odpojujte černý kabel (mínus svorku) a pak teprve červený kabel (svorka se znaménkem plus). Svorky a konektory doporučujeme udržovat v čistém a pokud možno zakonzervovaném stavu (kovové části např. ošetřit vazelínou).
 
Jak naložit s Vaší starou nefunkční baterií?

Staré, použité, funkční i nefunkční baterie (akumulátory) a články stávají-li se odpadem, stávají se automaticky odpadem nebezpečným. Proč? Vážně ohrožují životní prostředí! V naprosté většině obsahují baterie nebezpečné chemické látky, např. olovo, kadmium, rtuť a další, lidskému organismu škodlivé, jedovaté látky, které se mohou vlivem špatného uložení uvolňovat do přírody a zamořit ji. Proto prosíme, neodkládejte spotřebované baterie mezi komunální odpad.
 
ZDARMA od Vás jakékoliv použité akumulátory i články odebereme, a zajistíme jejich řádnou recyklaci. Podle zákona o odpadech má každá obec povinnost zajistit místa, kam mohou její obyvatelé odkládat nebezpečné složky komunálního odpadu. Použité baterie a články také můžete vždy odevzdat tam, kde nakoupíte nové.

Výměna autobaterie může někomu připadat jako složitý úkol, ale při dodržení bezpečnostních zásad a troše zručnosti to klidně zvládnete. V následujících krocích se dozvíte, jak na to:

Potřebné věci a nářadí:

  • Nová autobaterie (správný typ pro váš vůz)
  • Klíč na uvolnění svorek (obvykle 10 mm a 13 mm)
  • Klíč na uvolnění upevňovacích šroubů baterie nebo spony (obvykle 13-19 mm)
  • Ochranné rukavice odolné chemikáliím a ochranné brýle

Výběr správné autobaterie

Novou autobaterii vybíráme nejčastěji podle té staré (za předpokladu, že je správná). Při výběru akumulátoru posuzujeme hlavně rozměry, polaritu a technologii. Je také potřeba zohlednit uchycení baterie, např. stejný typ patky. Pro evropské vozy typicky patka s označením B13. Většina vozidel pracuje s napětím startovací baterie 12 V. Kapacitu (Ah) a startovací proud (A) není potřeba přesně dodržet. Mírně vyšší hodnoty nejsou na škodu. Pomoci mohou i osazovací tabulky výrobců automobilů, se kterými pracuje i náš Konfigurátor. Výrobci autobaterií BannerExideVarta a Bosch nabízejí různé výrobní řady lišící se kapacitou, maximální hodnotou startovacího proudu a vnitřní konstrukcí. Rádi vám poradím se správným výběrem.

1. Příprava

  • Zaparkujte vozidlo na rovném a bezpečném místě. Ujistěte se, že je motor vypnutý včetně všech spotřebičů a klíčky jsou vyjmuté ze zapalování.
  • Nasaďte si ochranné brýle a rukavice. Autobaterie obsahuje kyselinu, která může být nebezpečná pro váš zrak, kůži a poškodit vaše oblečení.

2. Vyhledání autobaterie

  • Otevřete kapotu vozidla a najděte autobaterii. U většiny vozidel se nachází v motorovém prostoru, ale některé modely mohou mít baterii v kufru nebo pod sedadlem. V některých případech může být schovaná pod krytem nebo uzavřena v kastlíku. Vyfoťte si, jak je baterie připojena, abyste mohli novou baterii připojit a upevnit stejně. Selfíčko potřeba není, ale klidně se v reelsu pochlubte. 😊

3. Odpojení staré baterie*

  • Sejměte veškeré kryty baterie a jejích kontaktů.
  • Odpojte záporný kabel (černý, označený mínusem “-”): Použijte klíč k uvolnění svorky a jemně ji odpojte od záporného pólu baterie.
  • Odpojte kladný kabel (červený, označený plusem “+”): Stejným způsobem uvolněte a odpojte kladnou svorku. Dbejte přitom na to, aby se kabely vzájemně nedotkly a plusový kabel se nedotkl karoserie ani žádné jiné kovové součásti.

4. Vyjmutí staré baterie

  • Pokud je baterie upevněna, uvolněte upevňovací šrouby nebo spony.
  • Opatrně vyjměte starou baterii. Počítejte s tím, že může být velmi těžká.

5. Čištění svorek (volitelně)

  • Pokud jsou svorky zkorodované, použijte drátěný kartáč a vyčistěte zejména oka svorek zevnitř.

6. Instalace nové baterie

  • Umístěte novou baterii na místo. Ujistěte se, že je správně orientována (kladný a záporný pól na správných místech).
  • Upevněte baterii zpět pomocí šroubů nebo spon, které jste předtím uvolnili.

7. Připojení nové baterie**

  • Připojte kladný kabel (červený, označený plusem “+”): Ujistěte se, že je svorka pevně připojena k pólu a utáhněte ji klíčem.
  • Připojte záporný kabel (černý, označený mínusem “-”): Stejným způsobem připojte a utáhněte zápornou svorku.

9. Zkontrolujte upevnění baterie a svorek

  • Ujistěte se, že jsou všechny kabely pevně připojené a žádná svorka není volná.
  • Zkontrolujte, zda je baterie správně upevněna a nemůže se pohybovat.

10. Závěr

  • Zavřete kapotu vozidla.
  • Nastartujte motor a ověřte, že vše funguje správně. Může být vyžadována např. kalibrace elektrických oken (okna naplno otevřete a zavřete), senzoru natočení volantu (několikrát naplno zatočte na obě strany). Postupujte vždy podle příručky k vozidlu.

*Záloha palubního napětí a **uložení nové baterie

Výměna autobaterie by měla probíhat ideálně se zálohou palubního napětí (doporučené u většiny moderních vozidel). Jen tak zůstanou uložená nastavení rádia a řídících jednotek. V některých případech může být také zapotřebí po ztrátě palubního napětí zadat bezpečnostní kód autorádia. Proto si jej v případě výměny bez zálohy připravte. Detailní informace naleznete v příručce k rádiu. Vozidla se start/stop systémem a řízeným dobíjením mohou navíc vyžadovat „nakódování“ nové baterie. Tedy informace jednotce, která řídí nabíjení, že je ve voze nová baterie, aby se obnovil nabíjecí algoritmus. Ten se totiž dříve přizpůsobil opotřebení staré baterie.

Výměna se zálohou napětí je už složitější a také vyžaduje vhodné zařízení (např. nabíječka s funkcí zálohy palubního napětí s dostatečným výkonem) a proto jej doporučujeme přenechat odborníkům. V nouzové situaci, kdy potřebujete nastartovat a dojet alespoň do nejbližšího servisu kvůli inicializaci nové baterie, byste se ale měli bez zálohy obejít.

U nás tyto úkony provádíme volitelně v rámci služeb Výměna autobaterie. Pokud si na výše zmíněné kroky netroufáte, v Jesenici u Prahy nebo v Brně vám na našich pobočkách rádi pomůžeme.

Tipy na závěr:

  • Starou baterii vždy odevzdejte k ekologické likvidaci. Můžete ji obvykle vrátit v obchodě, kde jste koupili novou baterii.
  • Pokud si nejste jisti, jaký typ baterie potřebujete, zkontrolujte příručku k vašemu vozidlu anebo se obraťte na nás.

Trakční neboli cyklickou baterií se rozumí baterie nebo sestava článků, které se pravidelně používají k napájení spotřebiče a dochází tedy k opakovanému vybíjení a nabíjení (cyklování).

Při výběru trakční baterie je nutné zohlednit především to, pro jakou aplikaci má být baterie určena. Zejména jak často bude zatěžována (cyklována). Jedním cyklem se zde rozumí jedno vybití a nabití. Na trhu je dnes v nabídce poměrně široké spektrum trakčních baterií, které se však výrazně liší délkou své životnosti. Tedy tím, kolika cykly lze baterii po dobu její životnosti zatížit, než dojde k výraznému poklesu její kapacity.
Naším cílem je vždy především to, aby byl zákazník se zakoupenou baterií spokojen, a to je u trakčních baterií vždy podmíněno správným výběrem. Uvádíme zde tedy základní členění trakčních baterií podle jejich výrobních technologií a vhodnosti použití, které Vám usnadní výběr baterie právě pro Vaši aplikaci. Bohužel ne všichni výrobci uvádějí přesné údaje o životnosti svých baterií dle konkrétních norem. Proto jsou některé zde uvedené údaje bez této návaznosti a uvádíme je pouze na základě našich dlouhodobých zkušeností a také našich vlastních testů. Informace o životnosti jsou vždy orientační, protože na skutečnou životnost trakčních baterií mají vliv i další aspekty, které jsou v praxi velmi rozdílné. Jsou to především hloubka vybíjení, provozní teplota, údržba (způsob a kvalita dobíjení), atd. U trakčních baterií obecně platí, že čím jsou vybíjecí cykly hlubší, tím je pak životnost baterie kratší. Hovoříme o tzv. exponenciálním úpadku kapacity. Například: budete-li baterii opakovaně vybíjet do hloubky 80 % (tzv. D.O.D. 80 % = depth of discharge = hloubka vybíjení = vyčerpáte 80 % kapacity), životnost baterie bude výrazně kratší než při vybíjení do hloubky např. 40 %. Pro ještě lepší ilustraci si ukažme vztah hloubky vybíjení a životnosti na následující tabulce:
hloubka vybíjení (D.O.D.)
životnost - počet cyklů
100 %
150
75 %
225
50 %
350
30 %
700
10 %
1800
 
Při výběru je tedy vhodné zohlednit zejména předpokládaný celkový odběr energie v rámci jednoho cyklu a zvolit baterii tak, aby po dokončení vybíjecího cyklu nebyla zbytková kapacita baterie rovna 0 %, nýbrž vzhledem k požadované kapacitě, maximální hmotnosti a velikosti vždy co nejvyšší. Např. potřebujete-li akumulátor s kapacitou 80 Ah, zvolte raději kapacitu 1.5x větší, je-li to vzhledem k velikosti a hmotnosti baterie možné.
  
Pro aplikace, kde je potřeba baterii využívat kromě napájení spotřebičů také ke startování motoru, je ideální použít tzv. duální baterie. Tyto baterie jsou konstrukčně řešeny tak, aby byly schopné poskytnout startovací proud (jako klasické autobaterie) a zároveň aby odolávaly cyklickému namáhání.
Duální baterie se nejvíce používají pro lodní systémy.

Pokud si správným výběrem trakční baterie nejste jisti, neváhejte nás kontaktovat. Rádi Vám s výběrem vhodné baterie odborně poradíme.
 
Kategorie A, základní trakční baterie s nejkratší dobou životnosti
technologie baterií:
zesílená mřížka desek, baterie zaplavená tekutým (kapalným) elektrolytem (WET), bezúdržbové nebo nízkoúdržbové provedení

modelové řady baterií:
  • Varta Professional Dual Purpose (duální)
  • Exide Dual (duální)
  • Banner Energy Bull
  • Exide Equipment
popis - využití:
Tyto baterie jsou vhodné především pro volný čas, tzv. hobby využití v sezónním období, pro víkendový provoz a nepravidelné zatěžování; pro aplikace, kdy bude provedeno maximálně 40-50 cyklů ročně při zbytkové kapacitě 40 %. Nejčastější využití je například pro napájení spotřebičů v karavanech – obytných vozech, napájení elektromotorů na člunech, lodní systémy, ostrovní systémy na víkendových rekreačních objektech atd.

Kategorie B, trakční baterie pro náročnější aplikace, časté využití
technologie baterií:
AGM – elektrolyt zasáknutý ve skelném rouně, zesílená mřížka desek, bezúdržbové provedení  - nedolévá se destilovaná voda

GEL – elektrolyt zasáknutý v tixotropním gelu, zesílená mřížka desek, bezúdržbové provedení – nedolévá se destilovaná voda

modelové řady baterií:
  • Goowei GEL
  • CSB řada EVX AGM
  • Varta Professional Deep Cycle AGM (duální)
  • Exide DUAL AGM (duální)
  • Optima Yellow Top AGM (duální)
  • Optima Blue Top AGM (duální)
popis - využití:
Životnost cca 2 - 3x vyšší oproti kategorii A, aplikace o 60 - 150 cyklech ročně při vybití na zbytkovou kapacitu 30%, baterie vhodné pro karavany - obytné vozy; napájení elektromotorů v člunech, golfových vozících, elektrokolech, dětských autíčkách; pro ostrovní systémy na víkendových rekreačních objektech, lodní systémy, vozy Offroad atd. Výhodou je zde delší životnost, odolnost proti otřesům, lepší odolnost proti hlubokému vybíjení, naprosto minimální plynování (baterie může být v karavanech umístěna i v prostorech pro spaní), baterie může být provozována i v poloze na bok.

Kategorie C, trakční baterie pro nejnáročnější aplikace, tzv. průmyslové trakční baterie
technologie baterií:

GEL – elektrolyt zasáknutý v tixotropním gelu, masivní zesílená mřížka desek, bezúdržbové provedení – nedolévá se destilovaná voda

WET – tekutý (kapalný) elektrolyt, masivní zesílená mřížka nebo pancéřované trubkové elektrody, jde o údržbové baterie, nutné průběžné doplňování destilované vody
modelové řady baterií a článků:
  • Exide Equipment (GEL)
  • Sonnenschein (GEL)
  • Banner Dry Bull (GEL)
  • Banner PzS (WET)
  • Banner PzB (WET)
  • Banner PzV (GEL)
  • Banner PzVB (GEL)
  • Banner PzF (WET)
  • Trojan (WET)

popis - využití:
Průmyslové trakční baterie jsou vhodné pro náročné aplikace, každodenní zatěžování, hluboké vybíjení, jsou využívány zejména pro vysokozdvižné vozíky, mycí stroje, vysokozdvižné plošiny,
invalidní vozíky, ostrovní systémy pro rodinné domy, velké lodní systémy, záložní systémy pro velké podniky – nemocnice, atd. V kategorii olověných baterií jde o nejvýkonnější baterie s nejdelší životností, u některých modelových řad je uváděná životnost až 1400 cyklů při vybíjení do hloubky až 80 % (D.O.D.)

 

Kategorie D, trakční baterie pro každodenní využití – extrémní cyklická životnost

technologie baterií:
Li – ion – obecné označení baterií na bázi lithia. Jejich výhodou proti olověným je nízká hmotnost, zpravidla velmi vysoká cyklická životnost, kromě nabíjení nepotřebují žádnou údržbu, neunikají z nich žádné plyny a můžete je obvykle provozovat v libovolné poloze.

LiFePO4 – jeden z mnoha druhů lithiových baterií, který byl vyvinut s důrazem na bezpečnost.

modelové řady baterií:

  • Goowei Energy LTX a CNLFP
  • Voltium Energy
  • Exide Equipment Li-ion
  • Články a baterie Elerix
  • Články a baterie Winston

popis - využití:

Lithiové baterie se mohou zdát na první pohled v porovnání s olověnými alternativami výrazně dražší, ale pokud využijeme jejich potenciál, mohou se naopak velmi vyplatit. Při použití ve fotovoltaice, kdy dochází k dennímu cyklování jsou jednoznačně lepší volbou. Navzdory různým fámám o Li-ion bateriích jsou skutečné LiFePOrelativně bezpečné. Nevybuchují ani nehoří plamenem. Když už v jejich nitru dojde k destruktivnímu poškození, tak se v nich pouze zvýší teplota a kouří.

Lithiové baterie mají také své, řekněme, nevýhody. Svůj limit nachází při nízkých teplotách. V běžném provedení by se neměly nabíjet, pokud je teplota článků pod 5 °C, což ovšem má obvykle za úkol pohlídat BMS. Někteří výrobci toto řeší vnitřním vyhřívacím okruhem, který zamezí příliš velkému prochladnutí baterie. Vnitřní elektronika, která se může porouchat, může být zároveň slabou stránkou. Proto doporučujeme nekupovat tento typ baterií od kdejakého překupníka nebo „na vlastní pěst“ dovážet, protože případná reklamace může být v těchto případech problém.

Vezměme si jako příklad průměrnou AGM olověnou trakční baterii, jejíž životnost je okolo 400 - 800 cyklů a cena okolo 5000 Kč (kapacita 100Ah). Proti tomu lithiovou baterii se stejnou kapacitou a cenou něco přes 20 tis. Kč, ovšem s životností mezi 2000 – 6000 cykly. Jednoduše tak vidíme, že baterie mají přibližně až 15x větší cyklickou životnost*, ovšem cenu „jen“ zhruba čtyřnásobnou. A když ještě vezmeme v úvahu, že běžné olověné baterie by se neměly vybíjet více než z 50%, kdyžto u některých lithiových je tato životnost uváděna se 100% hloubkou cyklu, dostáváme se teoreticky na mnohonásobně lepší hodnoty cyklování.

Pro hobby volnočasové využití je lepší vybírat z baterií, které v sobě zahrnují tzv. BMS systém, tedy systém správy baterie. Ten se stará jednak o balancování jednotlivých článků pro co nejvyšší životnost a dále o to abychom baterii nepřivedli do různých nežádoucích stavů. Tedy např. příliš hluboké vybití, nabíjení i vybíjení příliš velkým proudem nebo nabíjení na příliš vysoké napětí apod. Také zabraňuje přetížení a přehřátí baterie.

*nutno dodržovat zásady nabíjení a vybíjení stanovené výrobcem

Naštěstí už pominuly časy, kdy bylo potřeba pravidelně vymontovat autobaterii z auta, zkontrolovat hustotu elektrolytu, doplnit jej a následně nabít a zároveň myslet na to, aby jste ji na nabíječce nenechali příliš dlouhou, protože by se mohla poškodit. Dnešní tzv. bezúdržbové baterie už tolik něhy a společně stráveného času nevyžadují. To ovšem neznamená, že bychom na svou autobaterii měli myslet jen ve chvíli, kdy nám špatně nebo vůbec nenastartuje auto. Pokud chceme po baterii, aby dosáhla nějaké rozumné životnosti, je potřeba o ni pečovat, a to ideálně dle návodu k obsluze, který od nás ke každé baterii dostanete. Jestli nepatříte k tomu malému procentu řidičů, kterým i bez jakékoliv péče baterie vydrží i více jak 5 let, pak budete potřebovat dobře zvolenou nabíječku.

Pamatujte: Nesprávné zacházení s nabíječkou může způsobit ohrožení zdraví nebo majetku! Důkladně si před použitím nabíječky přečtěte návod k obsluze. U nás si ho dokonce můžete u některých nabíječek stáhnout pod kartou „Související soubory“ ještě předtím, než si nabíječku pořídíte.

Jakou zvolit k baterii nabíječku? 

Základní pravidlo zní: Nominální proud (A) nabíječky by měl odpovídat přibližně jedné desetině 1/10 kapacity (Ah) nabíjené olověné baterie.

Příklad: Pro baterii s kapacitou 77Ah je optimální nabíječka s maximálním nabíjecím proudem 7-8 A (77 x 0,1 = 7,7).

Při sériovém zapojení dvou identických baterií se sečte jejich napětí, ale kapacita v ampérhodinách se nemění. Máme-li například dvě baterie 200Ah v sériovém propojení, bude ideální nabíječka s výkonem 20A a napětím 24V.

Nižší výkon nabíječky má za následek pouze prodlouženou dobu nabíjení, ale bude nabíjet šetrně. Výrazně vyšší proud naopak může baterii poškodit nebo dokonce úplně zničit. Občas k nám zákazníci přinesou na reklamaci nafouklou motobaterii, protože se ji pokusili nabít nabíječkou pro autobaterie s cca 5-10x větším nabíjecím proudem, než je optimum.

Baterie typu AGM (zvané někdy nesprávně gelové), dnes hojně využívané ve vozidlech se systémem start-stop, mohou být nabíjeny pro co nejkvalitnější dobití o něco vyšším napětím, proto jsou některé nabíječky vybaveny režimem AGM. Avšak není to nutností a pokud vlastníte kvalitní nabíječku, není důvod ji kvůli tomu měnit. EFB akumulátory se nabíjí úplně stejně, jako ty běžné s tekutým elektrolytem.

U lithiových baterií je třeba vycházet z technického listu baterie a téměř výhradně k nim použít speciální nabíječku pro lithium.

Nabíjení autobaterií vs. start-stop

U vozidel bez tzv. start-stopu funguje nabíjení vcelku jednoduše. Alternátor se během jízdy snaží v zásadě nabít baterii do maxima a v tomto stavu ji pak udržuje. Moderní vozy od micro-hybridů až po elektromobily však mají proces dobíjení baterie výrazně složitější. Je to z důvodu snahy snížit emise škodlivých plynů. Inteligentní alternátory v těchto vozech baterií dobíjí nejvíce ve chvílích, kdy jedete z kopce a brzdíte motorem nebo rekuperujete. Naopak ve chvíli, kdy chcete po plynovém pedálu výkon, nebo běží hodně elektroniky v autě, dobíjení klesá až k nule. To má za následek neustále cyklování baterie a pramalou šanci, že když zastavíte, baterie bude plně dobitá. Proto v moderních autech běžné zaplavené baterie neobstojí. To všechno zmiňujeme, abyste pochopili důležitost občasného dobíjení i zdánlivě bezúdržbové baterie. Každá olověná baterie si chce občas pořádně „nacpat pupek“. Dělat to samozřejmě nemusíte, jen se pak s našimi prodejci nebo e-shopem uvidíte častěji.

Výrobci moderních automatických nabíječek

CTEK – Švédský populární výrobce nabíječek je průkopníkem ve vývoji nabíječek. Po více než dvacetiletém vývoji je jedničkou nejen na našem trhu a ročně prodá po světe přes milion nabíječek. Řada MXS je bestsellerem, avšak postrádá funkci pro lithium. Poslední modely CS FREE a CS ONE oplývají unikátními schopnostmi, proto si o nich můžete přečíst v samostatných článcích v sekci Aktuality. V CTEKU se intenzivně věnují rovněž vývoji nabíječek pro elektromobily. V portfoliu tohoto výrobce jsou hobby i vyloženě profi modely.  

VICTRON ENERGY – Holandská společnost, která je ve světě špičkou mezi komponenty pro tzv. ostrovní systémy a fotovoltaiku. Její kvalitní nabíječky se rovněž mezi konkurencí neztratí. Řada Blue Smart je oblíbená kvůli množství funkcí včetně například rekondice baterie, konektivitě Bluetooth s širokou škálou nastavení a speciálním režimem pro lithiové baterie. Modely Blue Smart mají také navíc režim zálohy palubního napětí, režim pro skutečně trvalé připojení na baterii a umí si poradit i s baterií vybitou na 0V. Někdo rovněž ocení odolnost proti prachu a vodě IP 65. Technologicky se řadí mezi to nejlepší v naší nabídce. Cenově dostupné modely s napětím 24V ocení majitelé těžkých užitkových vozidel.

OPTIMATE – Belgický výrobce TECMATE vyrábějící nabíječky od 90. let. U nás žádaný zejména mezi motorkáři kvůli širší nabídce nabíječek s nízkými nabíjecími proudy a spoustou příslušenství. V základu mají SAE konektor, kterým jsou továrně vybaveny některé motocykly pro snadné nabíjení špatně přístupné baterie. Tento výrobce navíc nabízí solární nabíječky pro cestovatele dobrodruhy.

NOCO – Americký výrobce, který je ve světě průkopníkem mezi kompaktními lithiovým startovacími zdroji s velkým výkonem. Nabíječky NOCO Genius ve všech výkonových variantách umí nabíjet jak 6V tak 12 baterie a zároveň lithiové baterie. Disponuji režimem oživení zcela vybité baterie už od 0V, udržovacím režimem, teplotní kompenzací a IP60. Jsou to jedny z nejlépe funkcemi vybavených nabíječek ve své cenové relaci.   

BOSCH – Značku, kterou netřeba zvlášť představovat. S jejími elektrotechnickými výrobky se setkáváme napříč odvětvími. Hobby nabíječky nabízíme v inovovaných provedeních. Všechny modely disponují udržovacím režimem. Součástí balení je i praktický obal na nabíječku.

BANNER – Rakouský výrobce známý svými kvalitními autobateriemi. Inovované verze nabíječek Accucharger Recovery s osmistupňovým nabíjením dokáží oživit i hluboce vybitou baterii. LED textový displej poskytuje informace o průběhu nabíjení.

FST – Námi ověřené nabíječky z Taiwanu, mezi jejichž přednosti patří příznivá cena. Od konkurence liší kovovým tělem, které lépe odvádí teplo. U výkonnějších variant je navíc ventilátor, aby se zamezilo „vyhřívání“ součástek.

GYS – Plně profesionální invertorové nabíječky vyráběné ve Francii. Pokud hledáte skutečně kvalitní železo pro vaši autodílnu nebo servis, určitě zařaďte tyto nabíječky do výběru.

Nabíječka ze supermarketu – Ty v nabídce nemáme, protože nejsme supermarket. :) Jejich kvalita může být různá, avšak baterii nejspíš nějak nabít dovedou. Horší to bude s jejich slibovanou „inteligencí“ nabíjení, tedy šetrností a kvalitou nabíjení a také s dostupností příslušenství. V technické specifikaci, pokud je vůbec dostupná, často chybí některé důležité hodnoty jako např. nabíjecí napětí pro jednotlivé fáze nabíjení. Výhodou bývá cena, ale jestli je rozumné k baterii za 3 tisíce Kč koupit nabíječku za 500 Kč, necháme na vás.

Trafo nabíječky už jsou téměř na vymření. Ne že by byly špatné, jen jsou většinou těžké a při vyšším výkonu ne zrovna malé. Také obvykle nedisponují tolika funkcemi jako moderní se spínaným zdrojem a mikroprocesorem. Jejich výhodou může být hypoteticky vyšší odolnost zejména při častém použití a schopnost nabít zcela vybité baterie. Pozor ovšem na staré nabíječky "po dědovi". Ty mohou být pro dnešní moderní typy baterií zcela nevhodné a zpravidla vyžadují nabíjení odpojené baterie mimo auto.

Zástupci nabíječek s trafem - pro klasiky, kteří dávají přednost "pořádnému železu":
DECA – Výrobce nabíječek a svářeček se čtyřiceti letou historií se sídlem v San Marinu.
ACCUMATE – Belgický výrobce Tecmate viz výše.

Nabíječky nejen motobaterií

U nabíječek pro baterie do motocyklů platí obecně stejná pravidla, jako pro autobaterie. Vzhledem ke zpravidla výrazně menším kapacitám motobaterií je obzvlášť důležité použít vhodnou nabíječku. Na trhu je celá řada nabíječek s proudy od 0,6A do 2A optimálních pro motobaterie. Kdo nechce, aby se motal v garáži v kabelech několika různých nabíječek, může zvolit kombinovanou variantu, u kterých je možné si manuálně zvolit režim sníženého nabíjecího proudu a v některých případech napětí 6V. Následují příklady některých z nich. V nabídce jich máme ale samozřejmě mnohem více.

Pro milovníky technologických vychytávek jsou na trhu nabíječky, které samy analyzují kapacitu baterie a v případě potřeby sníží nabíjecí proud na optimální úroveň:

U motocyklů se můžeme setkat se skutečně gelovými bateriemi (u aut zaměňovány s AGM), které nevyžadují speciální nabíječku, avšak jsou citlivější na příliš vysoké nabíjecí napětí, které by nemělo překročit u 12V baterií 14.4V, aby nedošlo k jejich poškození. U GEL baterií se tak vyvarujte nabíjení režimem AGM nebo Rekondičním režimem se zvýšeným nabíjecím napětím.

Jestli jste například motorkář, karavanista, rybář nebo máte veterána, nejspíš vás alespoň jednou ročně napadne myšlenka, co udělat s baterií po sezóně. Opakovaně se setkáváme s řadou mýtů a polopravd, jak pečovat o baterie mimo sezónu. V tomto článku shrneme důležité instrukce podložené letitými zkušenostmi a profesionálními znalostmi. Pamatujte, že olověné (tzv. gelovka je taky olověná) baterii je nejlépe, když je plně nabitá.

Optimální postup chronologicky:

  1. Odpojení baterie
    Pokud můžete, odpojte baterii před jakoukoliv delší odstávkou. Jestli to možné není, (např. z důvodu udržování přístrojů „při životě“) není nic ztraceno. Jen bude potřeba častěji kontrolovat napětí baterie, případně také dobíjet. Jakýkoliv připojený elektrický obvod totiž způsobuje rychlejší vybíjení baterie. S běžícími spotřebiči (např. palubní hodiny) to je ještě mnohem významnější. Při odpojování svorek z baterie začněte záporným pólem.

  2. Úplné nabití baterie
    Baterii dobijte do plna! Plně nabitá baterie by měla mít klidové napětí přibližně 12.8 V (alespoň 24 hodin neprobíhalo vybíjení a nabíjení a zároveň není připojena). Pro výběr správné nabíječky se můžete inspirovat v našem článku věnovanému výběru nabíječky. Pokud máte údržbový typ baterie, zkontrolujte a doplňte před nabíjením elektrolyt. Detailněji se procesu nabíjení věnujeme ve článku níže.

  3. Uskladnění baterie, kontrola a údržba.
    Nejlepší je baterii uskladnit v prostorách, kde je stálá teplota mezi 5 – 15 °C, nesvítí na ni slunce a není zde abnormální vlhkost. Často si lidé myslí, že nejlépe bude baterii při pokojové teplotě. Ve skutečnosti vyšší teplota urychlí chemické procesy v baterii a způsobí její rychlejší samovybíjení. Také myslete na to, aby nemohlo dojít k propojení kontaktů pomocí vodivého předmětu, např. pád něčeho kovového přes kontakty. Samotnému nabíjení se věnujeme v článku dále.

  4. Před prvním použitím na začátku sezóny každou baterii vždy nabijte do plna.
    Při startování na značně vybitou baterii musí protékat vodiči daleko větší proudy, což může mít za následek praskání pojistek a v krajním případě až poškození elektroinstalace či přístrojů.
V podstatě nezáleží na tom, jestli se jedná o autobaterii, motobaterii nebo trakční baterii k napájení spotřebičů. Uvedený postup je pro všechny tyto typy olověných baterií podobný. Divíte se, jak je to jednoduché? Skutečně to není velká věda, ale může se stát, že na to po konci sezony zapomeneme a zejména u starší baterie to může být poslední hřebíček do rakve.

Nabíjení mimo sezónu je možné těmito způsoby:

  1. Pravidelné dobíjení (ideální)
    U baterie v dobré kondici je obvykle dostačující při vhodném uskladnění nabíjet 1x za 2 – 3 měsíce. K tomuto typu dobíjení poslouží dobře téměř jakákoliv automatická nabíječka (s odpovídajícím výkonem a napětím). Je to nejlepší způsob nabíjení, a to nejen mimo sezonu, ale i při používání baterie. Maximalizujete tím její životnost.

  2. Trvalé připojení (bezstarostné)
    Trvalé připojení nabíječky je sice do jisté míry bezstarostné, ale zároveň může baterii opotřebovávat vlivem neustálého působení příliš vysokého nabíjecího napětí. Aby se tento postup nabíjení neprojevil negativně na baterii, musí nabíječka disponovat režimem pro dlouhodobou údržbu či trvalé připojení. Nejlépe tuto disciplínu z naší nabídky zvládají holandské nabíječky Victron Energy.

  3. Občasné nastartování (nedoporučujeme)
    V případě, že dobíjíte občasným nastartováním, měl by motor následně na volnoběh běžet alespoň půl hodiny s všemi vypnutými spotřebiči. Pozor ovšem na jedovaté zplodiny v uzavřených prostorech. Obecně je to dost nevhodný způsob dobíjení. Delší studený start, kdy motor nechce naskočit, je pro baterii velmi náročný. Pokud jsou už významně oslabené olověné desky, může to způsobit kolaps článku. Prochladlá baterie navíc velmi špatně akceptuje dobíjení.

Regenerace / rekondice baterie

Co tyto pojmy znamenají? V každé kyselinou zaplavené baterii dochází k tzv. stratifikaci elektrolytu. To znamená, že kyselina s vyšší koncentrací klesá ke dnu, čímž dochází k nerovnoměrnému zatížení elektrod a zrychlené degradaci desek akumulátoru. Aby se tomuto jevu zamezilo, je potřeba elektrolyt promíchávat. Některé moderní automatické nabíječky disponují funkcí regenerace (anglicky Recondition) baterie. Ta spočívá v krátkodobém nabíjení navýšeným nabíjecím napětím a nízkým proudem. To způsobí „probublání“ elektrolytu a jeho promíchání. U AGM a gelových baterií je zmíněný jev značně eliminován konstrukcí baterie a provádět u nich tuto funkci rekondice nemá velký význam. Dokonce u čistě gelových se použít nesmí, aby nedošlo k jejich poškození.

Desulfatace baterie

Jeden z jevů, ke kterému dochází při používání baterie, je sulfatace. Tedy usazování síranu olovnatého na elektrodách. Pokud je baterie dostatečně dobíjena, síran se opětovně rozpustí (desulfatace) a akumulátor zůstane v dobré kondici. Výše zmíněná funkce rekondice baterie může mít i zde pozitivní vliv. Pokud ovšem není akumulátor dostatečně dobíjen, vrstva síranu zesiluje, a dochází k postupnému zhoršování jeho vlastností. Nakonec dochází k jeho selhání. Když jsou již krystaly síranu příliš velké, doporučujeme přenechat desulfataci odbornému servisu akumulátorů. Na akumulátory zakoupené u nás poskytujeme servis zdarma.
 
Ze dvou výše uvedených odstavců tak můžete vidět, jak je důležité kvalitní a úplné dobíjení olověných baterií.

Baterie jsou klíčovými komponentami mnoha zařízení, od mobilních telefonů po elektrická vozidla a staly se každodenní součástí života nás všech. Podobně, jako různí lidé jedí různá jídla v různém množství při jinak velkém hladu, mají i různé typy baterií různý apetit na dobíjení. Mohou za to chemické vlastnosti, které ovlivňují jejich výkon, životnost a způsob nabíjení. Tento článek se zaměřuje na pět běžných typů baterií: nikl-metal hydridové (Ni-MH), nikl-kadmiové (Ni-Cd), lithium-iontové (Li-ion), lithium-železo-fosfátové (LiFePO4) a olověné akumulátory.

Nikl-metal hydridové (Ni-MH) akumulátory

Vlastnosti:

  • Mají vyšší energetickou hustotu než nikl-kadmiové (NiCd) baterie a životnost přibližně okolo 500 cyklů.
  • Jsou méně náchylné k "paměťovému efektu" než NiCd baterie.
  • Obvykle se používají v zařízeních s nižší spotřebou energie, jako jsou přenosné elektronické přístroje a hračky.

Optimální nabíjení:

  • Doporučuje se pomalé nabíjení proudem o hodnotě 0,1 C až 0,2 C (kde C je kapacita baterie v ampérhodinách).
  • Rychlé nabíjení je možné, ale může snížit životnost baterie.
  • Baterie by neměly být ponechány v nabíječce po dokončení nabíjení, aby se předešlo přebíjení a zkrácení životnosti.
  • Vybité baterie v ideálním případě nabíjejte vždy do plna. Zamezíte její degradaci vlivem paměťového efektu.
  • NiMH baterie skladujte ideálně plně nabité na suchém místě při teplotách ideálně mezi 15-25 °C.

Nikl-kadmiové (Ni-Cd) akumulátory

Vlastnosti:

  • Odolné a schopné poskytovat vysoké proudy s životností přibližně okolo 1000 cyklů.
  • Trpí "paměťovým efektem", což může snižovat jejich kapacitu, pokud nejsou správně udržovány.
  • Používají se například v aku nářadí a také pro průmyslové aplikace (s tekutým elektrolytem).

Optimální nabíjení:

  • Nabíjení by mělo probíhat při konstantním proudu (obvykle 0,1 C až 0,2 C).
  • Pravidelné vybíjení a následné plné nabití pomáhá minimalizovat paměťový efekt.
  • Doporučuje se používat inteligentní nabíječky, které mohou detekovat plné nabití a přepnout na udržovací režim.
  • NiCd baterie skladujte vybité na suchém místě při teplotách ideálně mezi 15-25 °C.

Lithiové-iontové (Li-ion) akumulátory

Vlastnosti:

  • Vysoká energetická hustota a nízká hmotnost.
  • Nízká míra samovybíjení.
  • Široce používány v mobilních telefonech, noteboocích, elektrokolech a elektromobilech.
  • Ve většině běžných aplikací doplněno o kontrolní / bezpečnostní elektroniku (BMS).

Optimální nabíjení:

  • Doporučuje se nabíjet proudem o hodnotě 0,5 C až 1 C.
  • Nabíjení by mělo probíhat při kontrolované teplotě (ideálně 15–25 °C).
  • Baterie by neměly být vybíjeny pod úroveň 20 % kapacity a nabíjeny nad 80 %, aby se prodloužila jejich životnost.
  • Lze nabíjet v jakékoli stavu vybití.
  • Skladujte nabité optimálně na 60 – 80 % na suchém místě při pokojové teplotě.

Lithium-železo-fosfátové (LiFePO4) akumulátory

Vlastnosti:

  • Vysoká bezpečnost a teplotní stabilita umožnila masové rozšíření.
  • Schopnost krátkodobě poskytnout velmi vysoký vybíjecí proud.
  • Vyšší cyklická životnost, ale nižší energetická hustota než tradiční Li-ion baterie.
  • Naprosto zanedbatelný paměťový efekt – nabíjení při různém stavu vybití nezpůsobuje degradaci baterie.
  • Využití například v bateriových úložištích pro fotovoltaiku.

Optimální nabíjení:

  • Doporučuje se nabíjet proudem o hodnotě 0,5 C až 1 C.
  • Nabíjecí napětí by mělo být omezeno na max. 3,65 V na článek.
  • Měly by být vybíjeny maximálně do 20 % kapacity a nabíjeny do 90 %, aby se maximalizovala jejich životnost.
  • Mělčí cykly (méně hluboké vybíjení) zajistí celkově větší počet cyklů.
  • Na trhu jsou dostupné nabíječky olověných baterií, které disponují zároveň funkcí nabíjení lithiových baterií.
  • Skladujte nabité optimálně na 60 – 80 % na suchém místě při pokojové teplotě.

Olověné akumulátory (Pb)

Vlastnosti:

  • Nízká cena a jednoduchost výroby.
  • Vysoká odolnost vůči přetížení a schopnost dodat velké proudy.
  • Vysoká hmotnost a nižší energetická hustota.
  • Použití jako autobaterie, motobaterie, záložní baterie pro UPS, trakční baterie pro napájení spotřebičů a také velmi odolné pro průmyslové aplikace např. pro manipulační a čistící techniku.

Optimální nabíjení:

  • Nabíjení by mělo být prováděno ve třech fázích: bulk, absorption a float. Tento průběh nabíjecího procesu zajistí moderní automatické nabíječky.
    • Bulk: Rychlé nabíjení konstantním proudem (obvykle 0,1 C až 0,3 C).
    • Absorption: Snižování proudu při konstantním napětí.
    • Float: Udržování napětí na úrovni float napětí, aby se baterie nepřebíjela.
  • Pravidelné vyrovnávací nabíjení (equalization) může pomoci vyrovnat napětí jednotlivých článků a prodloužit životnost.
  • Olověné akumulátory nejsou nijak zvlášť náchylné na prostředí pro uskladnění. Vysoké teploty nad 40 °C však urychlují chemické procesy, které mimo rychlejší samovybíjení způsobují i krácení životnosti baterie. Důležité je, aby byly ukládány plně nabité. Zároveň při skladování takové baterie provádějte po několika týdnech až dvou měsících kontrolu napětí a při poklesu pod 12.5 V ji opět naplno nabijte.

Závěr

Každý typ baterie má své specifické požadavky na nabíjení, které je třeba dodržovat, aby byla zajištěna jejich maximální životnost a bezpečnost. Je důležité se řídit pokyny výrobců a používat vhodné nabíjecí metody a nabíječky. Správné nabíjení nejen prodlužuje životnost baterie, ale také zajišťuje bezpečný a efektivní provoz zařízení, která jsou na bateriích závislá.

Důležité: Žádné akumulátory jakožto elektrochemické zdroje v žádném případě nevyhazujte do běžného odpadu. Vždy je odevzdávejte do speciálních nádob určených ke sběru baterií, případně do míst a provozoven k tomu určených. Např. sběrné dvory či prodejci baterií. Toxické látky by při nesprávné likvidaci mohly uniknout do okolního prostředí poškodit ho.

A pokud si stále nejste jisti, jak se o své baterie nejlépe starat, neváhejte nás kontaktovat.

Jak se správně zbavit starých baterií?
Jaké jsou možnosti jejich recyklace a druhotného využití?

Ačkoliv si to možná někteří neuvědomujeme, jsme již naprosto závislí na elektrické energii. Pro naše pohodlí ji také stále častěji ukládáme do baterií. Je jen stěží představitelné, jak by vypadal náš den bez použití jediné baterie. Bez nich by správně nefungovala různá elektronika od hodinek přes mobily, ale třeba i stolní počítač, ve kterém je taky malá baterie. Stejně tak jakýkoliv elektrifikovaný dopravní prostředek (elektrokoloběžka, auto, vlak, autobus, metro, tramvaj, …). Baterie jsou všude kolem nás, jejich životnost je ale omezená. Proto se nabízí otázka, kam s nimi na konci jejich životnosti? Do koše určitě ne! Následující symboly, které najdete na výrobku nebo jeho obalu, nás o tom jasně informují.

 

Likvidace a recyklace baterií je nezbytná pro ochranu životního prostředí i zdraví lidí. Měli bychom je odkládat do sběrných míst. Ta se nacházejí v obchodech, kde lze baterie zakoupit. Dále to je možné do speciálních popelnic či kontejnerů, v recyklačních centrech nebo sběrných dvorech. Baterie totiž obsahují nebezpečné látky, jako je olovo, rtuť nebo kadmium, které mohou při špatném nakládání unikat do půdy a vody. Díky recyklaci baterií lze tyto toxické látky zadržet a předejít jejich šíření, čímž chráníme přírodu i zdraví. Navíc je možné z použitých baterií získat cenné materiály, jako je nikl, zinek a lithium, které lze opětovně využít. Tím se snižuje potřeba těžby surovin, což přispívá k ochraně přírodních zdrojů, snižování emisí a je klíčovým krokem k udržitelnější budoucnosti. Dobrou zprávou je, že podíl zpětně odebraných baterií se daří navyšovat a za rok 2023 dosáhl v ČR přibližně 65 %.

Nová pravidla týkající se celého životního cyklu baterií, od jejich designu přes výrobu až po opětovné využití a nakládání s těmi použitými, zavádí nové nařízení o bateriích, které v červenci 2023 přijala Rada Evropské unie. Nařízení zavádí například přísnější cíle pro sběr odpadních přenosných baterií nebo povinný minimální obsah recyklovaných materiálů v nově vyráběných bateriích. Významným bodem nové legislativy jsou rovněž cíle pro využití lithia z odpadních baterií. V souvislosti s rozvojem elektromobility se u lithiových baterií očekává významný nárůst produkce. Tyto baterie také postupně nahrazují tradiční olověné akumulátory a stávají se nedílnou součástí naší ekonomiky. Jejich zvýšená spotřeba s sebou samozřejmě přinese i rostoucí produkci odpadních baterií. Do roku 2027 by tak mělo být z odpadních lithiových baterií využito 50 procent lithia a do konce roku 2031 celkem 80 %. To bude představovat výraznou úsporu cenných přírodních zdrojů, energie a vody.

Kvůli velmi dynamickému vývoji v konstrukci a složení baterií existuje téměř nevyčíslitelné množství typů a provedení baterií. To už tak komplikovanou recyklaci některých druhů baterií ještě více ztěžuje. I toto řeší výše zmíněná legislativa, která jasně stanovuje kategorie baterií a správné zařazení, aby bylo jejich využití co nejefektivnější a nakonec proběhla i ekologická likvidace.

Víte, že je svoz elektra vč. baterií od 10 kg zdarma?

Jelikož objem elektroodpadu narůstá nejrychleji ze všech druhů odpadů, je žádoucí spotřebitelům co nejvíce usnadnit jeho předání ke správně likvidaci a recyklaci. Z toho důvodu společnost REMA provozuje službu Buď líný, kdy stačí nashromáždit alespoň 10 kg elektroodpadu a můžete si objednat svoz přímo z vašeho domova kdekoliv v ČR. Do 10 kg to je možné přes Rebalík, pouze je potřeba odnést balíček s vysloužilým elektrozařízením do Balíkovny.

Seriál ČT – Zachraňme zemi

Česká televize v rámci seriálu Zachraňme zemi určeného primárně pro děti připravila i díl věnovaný recyklaci baterií. Pokud byste chtěli s tímto tématem, nebo i dalšími podobnými, seznámit své děti odlehčenou formou, určitě tento seriál doporučujeme.

Chytrárecyklace.cz

Web chytrarecyklace.cz je asi nejlépe zpracovaný český web, věnující se recyklaci elektroodpadu včetně baterií. Naleznete na něm veškeré důležité informace a odpovědi na otázky, které byste k recyklaci mohli mít.

Jak se nejsnáze zbavit staré olověné baterie?

Jelikož prodáváme baterii a elektroniku, vysloužilé kousky můžete samozřejmě odevzdat i u nás. Taková olověná baterie je těžká, zpravidla špinavá a také z ní hrozí únik kyseliny. Když jí k nám odevzdáte, zamíří rovnou do speciální jímací nádoby, ve které následně putuje bezpečně na recyklaci. Pro informace k našemu sběru klikněte sem.